tiistai 28. elokuuta 2012

Life begins at the end of your comfort zone

Tänään oli eka koulupäivä!! Kirjotan siitä kohta lisää mutta eka kerron vähän näistä kuluneista päivistä. 

Torstaina mentiin koululle tekemään mun lukkari. Tällä hetkellä mun lukkarissa on (niitten taideaineitten lisäks mitkä oli viime postauksessa) enkkua, jotain tietokonejuttua (en mahtunut muihin ryhmiin ja tuolla vaan tehään tyyliin läksyjä ja höntsätään), USAn historiaa, matikkaa (oon Honors Precalculuksessa eli vaikeimmassa matikassa mutta sekin on ilmeisesti suunnilleen yläastetasosta, saa nähä), health education eli terveystietoa (minkä tuun kyllä vaihtamaan) ja fysiikkaa. Kierreltiin myös koulurakennuksessa vähän, koulussa on suunnilleen saman verran oppilaita kun mun lukiossa Suomessa, mutta toi rakennus oli ehkä 5 kertaa isompi.. Mm. oma teatteri, ei paha! Ja joku tyttö tuli sanomaan mulle et joudun esittelee itteni koko koulun eessä nyt joku päivä, sitä ootellessa.... 

Perjantaina käytiin ostamassa koulutarvikkeita, hostveli lähti yliopistoon ja mom lähti ajamaan sitä sinne niin oltiin kotona pienemmällä porukalla, käytiin hakemassa tosi hyvää kiinalaista ruokaa! Lauantai meni aika samalla kaavalla, sain ostettua koululaukun! Ja söin paljon.. Jos ekalla viikolla ruoka ei oikeen maistunu nii voin kertoo että tällä viikolla oon syöny senkin eestä:D Ja oon nähny tosi outoja unia, kaikki ihmiset Suomesta on mun unissa ja heräilen keskellä yötä ihan vaan sen takia että mun unet on niin outoja. Uskon että tää on tän ison elämänmuutoksen syytä kun kaikki ihmiset vaihtuu yhtäkkiä ympärillä.



Mun koululaukku, vissiin jotenkin alitajuntaisesti valitsin tollasen missä on Suomen lipun värit, tajusin sen tänään! Näille on ollu vuosisadan ihmeellisin asia etten käytä koulussa reppua.. 

Sunnuntaina eli eilen oli AFS-picnic mihin mun perhekin tuli, se oli jonkun vapaaehtosen luona ihan hullun hienolla asuinaluella, en oo ikinä missään nähny niin hienoja ja valtavia taloja, kaikki muut oli sillain et "aika surullista et ihmiset käyttää näin paljon rahaa asumiseen" ja mä olin sillain "tää on siisteintä mitä mä oon ikinä nähny!!!!!".. Kuitenkin, siellä talon alakerrassa oli varmaan 60 ihmistä ja paljon ruokaa ym. En oo jotenkin vahvimmillaan tossa ympäristössä, mun suomalaisuus oikeen korostu siellä, ahdisti se ihmismäärä ja kun kaikki joutu olee niin lähellä toisiaan, koska ihmisiä tuli ja meni niin puhuminen oli periaatteessa kokonaan small talkia mitä en oikeen taida vielä, vaihtareitten puheesta on vaikee saada selvää koska harvat puhuu hyvää enkkua ja ne 60 ihmistä huutaa päällekkäin ja tälleen... Kyllä oli ihan kivaa nähä muita vaihtareita ja syödä! Mua vaan ärsyttää kun periaatteessa kaikilla muilla on joku kelle voi puhuu omaa kieltä ja siitä syntyy tosi helposti ryhmiä eli samanmaalaset on keskenään, esim italialaisia ja saksalaisia on paljon. Siellä oli se ruotsalainen tyttö kenet oon jo maininnut ja sitten joku tanskalainen tyttö kenet näin ekaa kertaa ja vaikuttaa oikeen mukavalta, mutta tietenkin niitten kielet on niin samanlaiset että ne pystyy puhuu keskenään! Suomi on liian erilainen ja harvinainen kieli........


Mom kirjottaa joka aamu tohon tauluun siitä päivästä jotain, huomatkaa kuva musta (ja mun uus laukku).

Tänään oli suuri päivä. Eka päivä koulua. Tai oikeestaan ei ollut oikee koulupäivä, maanantaina eli tänään uudet oppilaat (suurimmaks osaks freshmanit) meni kouluun. Eli minä myös. Julialla ei ollu tänään koulua koska se on junior (niinkun mäkin) mutta se tuli varmistamaan että selviän parista ekasta tunnista koululla. 

Joten, 8am lähdettiin kohti koulua autolla (yleensä meen bussilla koulumatkat, dcssä ei oo koulubusseja ainakaan high schooleissa). Mentiin koulun cafeteriaan ja oltiin siinä muitten vaihtareitten ja yhen toisen hostsisaruksen kanssa, odoteltiin siinä jonkun aikaa ja täytettiin jotain lappuja. Sitten mentiin toiseen kerrokseen teatterisaliin, siellä oli kahen tunnin pitunen juttu missä eka rehtori puhu jotain, se alotti puhumaan tosi rauhallisesti ym, olin ihan unessa siinä vaiheessa koska olin nukkunut niin huonosti, ja yhtäkkiä se huutaa täysiä sillain GOOOOOOOD MORNING DUKE ELLINGTON SCHOOL OF THE ARTS, pelästyin pikkasen.. Meille esitettiin opettajat ja kerrottiin vähän koulusta ja säännöistä ja koulun show choir (ne on ihan huikeita!!) esiinty ja tälleen. Ne kaikki opettajat ja muut vaan tanssi siellä ja kaikki oli ihan fiiliksissä, oli pikkasen erilainen koulunalotus kun Lyseon lukiossa... Rakastan mun koulua jo nyt. 


Minä ja Julia, lupasin etten julkase tätä kuvaa mutta julkasinpa kuitenkin. Oon aika lyhyt.... 

Seuraavaks mentiin homeroomeihin, mentiin muitten vaihtareitten kanssa jotenkin poikkeuksellisesti samaan. Siellä puhuttiin jostain metrosta tai jostain, ja kaikkien piti esitellä ittensä. Kun Sara sano että se on Italiasta niin kaikki meni ihan sekasin, kaikki tietää Italiasta pitsan ja pastan ja tälleen. Kun mä sanoin et oon Suomesta niin huomasin heti et varmaan puolet niistä ei ollu ikinä ees kuullu Suomesta, joten en saanu läheskään niin lämpimää vastaanottoa kun muut:D Muut vaihtarit ties joulupukin Suomesta mutta jenkit on sitä mieltä että joulupukki on pohjoisnavalta niin en viitti alkaa väittelemään aiheesta!

Ton jälkeen oli lunch, syötiin nelistään muitten vaihtareitten kanssa cafeteriassa, en osta koulusta ruokaa vaan tuon kotoa leivän ja kaikenmaailman vihanneksia ja hedelmiä ja suklaakeksin! Koulupäivä on vähintään 8 ja puol tuntia joka päivä et pitää olla vettä ja kaikenlaista pientä syötävää mukana. 


Tosi monet tuli juttelemaan meille, noi freshmanit tuppaa olemaan aika tavallaan ylpeitä itestään koska niitä on valittu 1500 hakijan joukosta noin 150 kouluun, eli joka kymmenes hakija pääsee sisään. Eli kaikki kulkee vähän nokka pystyssä, varsinkin ne ketkä on vocal musicissa (laulu), koska ne on sellasia oman elämänsä Beyonceja.. Tuolla koulussa levis oikeen huhu neljästä vaihto-oppilaasta ja kaikki oli ihan innoissaan kun ne tapas meijät. Tullaan olemaan kuulema aika julkkiksia meijän koulussa. Kuulin aika monta versiota mun nimestä, yleisin on varmaan eshii tai esii. En tiiä oonko maininnu mutta meijän koulusta varmaan lähemmäs 95% oppilaista on mustia, mikä tietää sitä että erotun joukosta melko selkeesti! Meille oltiin kokoajan sillain et "you all are so beautiful you should be models" tai jotain vastaavaa, se oli tosi outoa. Kaikki on tosi ulospäinsuuntautuneita, koulun ruokalassa soi musa kokoajan ja kaikki puhuu tosi kovaa. Ja draamaa on tosi paljon! 


Meijän koulun vaihtarit, Lucie on Ranskasta ja se on literary mediassa eli siis kirjotuspuolella, Sara Italiasta, on teatterissa, minä, ja Magdalena Itävallasta, on instrumental musicissa niinkun mäkin ja soittaa saksofonia (mun piti miettiä kauan että mikä toi on suomeks..). Ja toi iso vihree tuoli on meijän koulun pihalla ja se on tavallaan meijän koulun tuntomerkki tai miten sen nyt sanois! 

Lounastauon jälkeen jakaannuttiin meijän taidealojen mukaan, mentiin orkesteriluokkaan kuuntelemaan kun meille kerrottiin instrumental musicista kaikkea, meille puhuttiin tänään yleensäkin aika tiukkaan sävyyn, varmaan sen takia että freshmaneille (ne on siis 98 syntyneitä) tulee selväks se että se että ne on päässy tonne kouluun ei tarkota sitä että ne voi tehä mitä vaan. Sen jälkeen piti olla audition eli koesoitto (?) orkestereihin, mun viulunsoitonopettaja ei ollut paikalla niin mentiin kolmen freshmanviulistitytön ja toisen viuluopettajan kanssa johonkin luokkaan ja puhuttiin jotain. Kaks niistä tytöistä ei kiinnittäny muhun mitään huomiota, yks kyseli jotain että mistä oon ja miten voin puhua niin täydellistä enkkua ja oonko syntyny Suomessa ja onko mun perhe täällä mun kanssa ja puhutaanko Suomessa ranskaa ja miks ihmeessä oon jenkeissä.. Selvensin sille vähän asioita ja sit se sano vielä että se on nähny vaihto-oppilaita vaan telkkarissa ja on niin cool vihdoin nähä yks oikeesti. Musta se oli tosi outoa koska yleensä mä oon hokenu täällä et "oon nähny näitä vaan leffoissa" ja miten usein telkkarissa näkee vaihtareita?? Sovin mun auditionajaks torstain ja sit pääsinkin jo koulusta. Julia tuli vastaan mua koululle ja sit mentiin bussilla kotiin ja kerroin sille tästä mun tähänastisesta koulukokemuksesta. Oli tosi kuuma päivä, vissiin ainakin 32 astetta, lauantaiks on luvattu 36... 

Oli aika mielenkiintonen päivä:D Mutta oli kiva päivä. Oli hyvä kun meillä oli tällanen vähän kevyempi laskeutuminen kouluun. En kyllä tiiä miten oisin pärjänny ilman muita vaihtareita. Huomenna on vanhojen oppilaitten vuoro mennä kouluun, mikä tietää mulle päivää yksin kotona! Kävelen varmaan kauppaan jos pystyn tuolla kuumuudessa ja katon telkkaria ym, en oo kertaakaan ollut yksin kotona koko usassaoloaikana niin tekee ihan hyvää olla yksin välillä ja valmistautua keskiviikkoa eli ekaa varsinaista koulupäivää varten mitä jännitän tosi paljon. Meijän koulu on ihan mahtava. Kyllä mä selviin. Ehkä. Vanhemmat oppilaat kiusaa kuulema fresmaneja meijän koulussa esim. kertomalla että meijän koulussa on neljäs kerros missä on uima-allas (ja viisaat lapset lähtee kattomaan tätä neljättä kerrosta mitä ei siis ole) ja sanomalla "täällä on niin isot lokerot että kokeillaan että mahutko sinne sisään, katotaan mahutko kun laitan tän oven kiinni" ja sitten ne lukitsee sen:D Vaihtareitten pitäis olal turvassa.

Nyt lopetan tän maailman pisimmän blogitekstin, unohin varmaan sanoa jotain niin muokkailen tätä jos tulee jotain mieleen, hyvää yötä!

AINIIIIN meijän String Ensemble pärjäs viime keväänä joissain kisoissa niin hyvin että mennään Chigagoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti