lauantai 1. syyskuuta 2012

Tunti kesää jäljellä

Aattelin tulla päivittelemään taas kuulumisia! Oon selvinnyt kolmesta "oikeesta" koulupäivästä ja ens viikolla alkaa sitten ihanat kaheksasta viiteen -koulupäivät ja kaikki soittojututkin kunnolla! 

Tiistaina oli höntsäpäivä koska mulla ei ollut koulua, olin yksin kotona, lähin kävelemään kauppaan ennen yheksää aamulla koska kävelin monta kilsaa sinne ja toiset takas ja koitin päästä kauppaan asti ennenkun tulee kuuma! Löysin yks päivä saman ketjun kaupasta Lumenen tuotteita, se oli niin siistiä, otin vaan jonkun purkin hyllystä ja olin sillain "it says finland on it!!!!".. Joo, kävin juoksemassa vähän vielä sen jälkeen ja höntsäilin ja skypeilin johonkin kolmeen asti. Sitten Julia ja Ede ja Alan tuli meille ja tehtiin suklaakeksejä ja höntsäiltiin vähän lisää. En tehny tiistaina oikeen mitään, mut oli just kiva rentoutua keskiviikkoa varten!


Päätin vähän piristää mun kalenteria.. 

Keskiviikko oli pelottava päivä. Muistan miten jännitin vuos sitten lukion ekaa päivää. Mulla oli paljon kavereita menossa samaan lukioon, koulu oli kahen kilometrin päässä kotoa ja kaikki puhu samaa kieltä kun mä. Nyt menin kouluun mistä tunsin yhen ihmisen (+ muutama hi how are you -tuttu), yli 7000 kilometrin päästä kotoa ja koitan pärjätä puhumalla niitten muitten ihmisten äidinkieltä. Mun tunneilta ennen lounasta en tuntenut ketään, oon melkein kaikissa luokissa ainut valkonen mikä lisää mun "en kuulu tänne" -tunnetta, ja oon monissa aineissa junioreitten ja senioreitten kanssa eli ne kaikki on tuntenut toisensa vähintään 3 vuotta. Kuitenkin selvisin eikä eka päivä ollut läheskään niin kamala kun se ois voinut olla. 



Torstai oli pelottava päivä myös, mulla oli mun audition! Se oli lähinnä kartotus orkesteriplacementista eli että meenkö ykkösviuluun vai kakkosviuluun ym. Olin tosi hermostunut (oon aina ihan minkä vaan asian takia), soitin koko keskiviikkoillan ihan paniikissa. Meijän koulun kolmannessa kerroksessa on laulu- ja soittoluokat, se käytävä on aina ihan sekasorto kun 10-15 ihmistä soittaa viulujaan ja sellojaan ja alttoviulujaan! Mutta se on niin siistiä. Soittelin vähän aikaa siinä käytävässä ja sit menin luokkaan mun auditioniin. Soitin niille asteikkoja ja mun viimetalvisen tutkintokappaleen (lupasin talvella etten soita sitä enää ikinä...) ja ne meni ihan hyvin, sit sain primavistakappaleen eli ne anto mulle nuotin eteen ja sain vaan kattoa sitä alle minuutin ja sitten mun piti soittaa se..... Haha se ei menny hyvin! Se ei ees kuulostanu musiikilta.. Mut kaikki on kuulema tosi huonoja siinä niin en oo onneks yksin. Kun päästiin kotiin niin näitten tuttavaperheen tyttö tuli meille, oli tosi kiva nähä sitä ja tultiin hyvin juttuun!



Tänään oli kuuuuuuuma päivä. Ja autojen pakokaasut tekee tosta vielä kuumemman. Ja se että mulla oli kouluvaatteet päällä. Ja kannoin painavaa laukkua ja viulua. Joudun nyt kantamaan viulua mukana joka päivä kaikkialla, unohan sen varmaan johonkin joku kerta.. (ei vaan iskä läppä oli) Koulun jälkeen mentiin Julian kanssa metroasemalle jotain metro/bussikorttia varten koska meijän koulu on niin epäorganisoitu että jos sanotaan että huomenna tapahtuu jotain niin se tapahtuu luultavasti vasta viikon päästä... Niin tässä on nyt jotain sotkua mun opiskelijametrokortin kanssa ja en oo vieläkään saanut lukkaria tai lokeroa! Mutta joo, sen jälkeen mentiin syömään froyoa eli frozen yogurttia lähelle Downtownia, en tiiä oikeen missä oltiin! 


Okei mulla on enemmän karkkia tuolla kun frozen yogurtia.......

Tykkään kävellä tuolla toimistorakennusalueella/down townissa koska se muistuttaa mun mielestä Nyciä paljon! Täällä on vaan korkeusrajotus taloille (mikään rakennus ei saa olla korkeempi kun Capitol Building) niin vähänniinkun Nyc ilman pilvenpiirtäjiä. Nää kuvat on vaan vähän huonoja..

Oon niin väsynyt tällä hetkellä että tää teksti on tosi asiasta toiseen menevää. Aattelin eka kertoa kaikista mun kouluaineista erikseen mutta en jaksa. Haha teen pienen tiivistelmän. Mulla on enkkua junioreitten kanssa (high schoolin tokavika luokka, -96), se on ihan kamalaa koska multa vaaditaan samat jutut kun niiltä kenen äidinkieli on enkku ja en tykkää siitä opettajasta, tuun olemaan ongelmissa. Computer Application on ihan kivaa, mun pitäis vaan vissiin opiskella jotain vaikeeta tietokonesanastoa mitä en osaa ees suomeks, tuun olemaan ongelmissa. US history, meijän opettaja on kiva mutta pelottava (ens viikolla se haluaa kuulla suomalaista hiphoppia, ehdotuksia?), edetään niin nopeesti että tuun olemaan ongelmissa. Matikka, se ei ollutkaan niin helppoa kun luulin, okei tänään mentiin funktioita ja meillä on niistä testi ens viikolla mistä saan jo varmasti 100%, mutta meijän opintosuunnitelmassa on esim. vektoreita mitä menisin nyt Suomessa pitkässä matikassa suomeks... Tuun olemaan superongelmissa. Health on ollut tähän asti kivointa koska tunnen sieltä yhen ihmisen jeee ja meijän opettaja on tosi kiva, ollaan vaan tutustuttu toisiimme tällä viikolla, joten en oikeen tiiä et mitä tuleman pitää. Mun piti esitellä itteni koko luokalle ja kertoo itestäni vaikka mitä (kaikki siis esitteli ittensä tälleen) ja se opettaja sano että mulla on tosi vahva aksentti. Vihaan sitä yli kaiken kun joku sanoo jotain mun enkunpuhumisesta, vaikka joku sanois että puhun hyvää enkkua niin loukkaannun siitäkin kun aattelen että kaikki koittaa vaan rohkasta mua. Eikä mulla mun mielestä oo vahvaa aksenttia. Ja viimenen aine mulla on fysiikka, ollaan Julian kanssa samassa!! Meijän opettaja on kiva. Tein tänään lähtötasotestin ja oon ilmeisesti jonkun verran muuta ryhmää edempänä fysiikassa. Mutta mulla on tosi vahva kielimuuri kaikkien fysiikan termien suhteen joten jouduin arvailemaan aika paljon kaikkea! Tuun olemaan ongelmissa. Mun opettajat on mukavia (enkkua lukuunottamatta), näillä on aika erilaiset suhteet opettajiin kun Suomessa, nää on tosi tuttavallisia. Sitä on tosi vaikee selittää!

Toisin sanoen mun academics-aineet on ihan kamalia. Oon huolissani kaikista niistä että miten tuun pärjäämään. Se stressaa tosi paljon. Amerikkalainen koulu on erilainen kun suomalainen. Meijän koulussa se korostuu, koska taidekoulu. Meijän koulussa ei oo yhtäkään hiljasta ihmistä. Suomessa tunnit menee sillä kaavalla että opettaja puhuu ja muut kuuntelee, täällä jokainen tunti on iso keskustelu. Ihmiset on tosi kovaäänisiä ja kaikki huutaa. Kaikki puhuu ihan ihme slangia. Mun kielitaito tai ulospäinsuuntautuneisuus ei mitenkään riitä siihen että osallistuisin näihin keskusteluihin, joten istun ja kuuntelen muita. Mulla on välillä tosi vaihtariolo, oon varmaan sen näkönen että en kuulu joukkoon ja oon ihan hukassa. Niinkun mä oonkin. Tuntien välissä ei oo taukoja (oikeesti on 5 min), kävellään vaan seuraavaan luokkaan. Ne kaks tuntia mistä tunnen jonkun on jees koska voin jutella niitten kanssa. Lounaalla mulla on kivaa. Taidetunneilla (okei niitä ei oo vielä ollu, ollaan istuttu käytävässä puoltoista tuntia joka päivä) on tosi kivaa, tunnen noita jousisoitinihmisiä enimmäkseen ja ne kaikki on tosi kivoja!!! Mulla tulee niin kiva vuosi niitten kanssa. Kaikki oikeen koittaa tehä mun olon sopeutuneeks, kaikki on aina "hi esiiii" kun ne näkee mut käytävässä ja tulee selittämään kaikkea. 

Jos mun academics-ongelmia ei oteta huomioon niin mulla menee tosi hyvin, täytin just äsken sellasen AFS-kyselyn mikä täytetään joka kuukausi, siinä kysyttiin että miten menee perheen kanssa ja tälleen, laitoin kaikkeen että ihan loistavasti, tuntu tyhmältä laittaa kaikki rastit parhaaseen mutta mulla vaan on asiat niin hyvin perheen kanssa että sinne ne rastit kuuluu! Ja oon ilonen että mun liason on niin mukava (welcomeperheen mom). Mulla alkaa olemaan kavereita koulussa pikkuhiljaa, pystyn osallistumaan keskusteluihin jo hyvin (sillon kun niissä on 2-4 ihmistä, ei 20 ihmisen luokkaa) ja alan rentoutumaan ja pystyn olemaan taas hauska (heitän oikeesti hyvää läppää, Juliakin sano tänään et oon tosi hauska!!). En tiiä mitä tehään nyt viikonloppuna, jos tehään jotain erityistä niin tuun postailemaan nyt parin päivän sisään.

Mulla on nyt huikea 3 päivän viikonloppu koska maanantai on Labor Day, mikä on siis työttömien päivä tai joku vastaava. Tylsää mulla ei ainakaan tuu olemaan, sain soitonopettajalta soitettavaks tollasen mukavan 6-sivusen orkesterijutun mitä muut on jo soittanut viime vuoden.... Ja voin sanoo että on sitä helpompiakin orkesterinuotteja nähty. Tästä se lähtee... Ja muistakin aineista on jotain tehtävää, mulla menee kaikkiin enemmän aikaa kun muilla... 

Toivottavasti tästä tekstistä sai jotain selvää, todennäkösesti taas muokkailen tätä jos tulee jotain mieleen. Jos on jotain kysymyksiä tai jotain mistä haluisitte et kerron niin laittakaa kommenttia:)

6 kommenttia:

  1. Kuulostaa mielenkiintoselta! :D Kiva toi suomalainen hip hop, emmä ainakaa tietäis mitä kehtaa näyttää :D joku redrama? :D emt

    VastaaPoista
  2. Mikä sun enkun numero on? :-)

    VastaaPoista
  3. Soita sille Cheekkiä. :::D:D:D Okei älä, pyhimystä mielummi. ;> Tai joku kran turismo! Eihä ne mitää hiphoppia oo, mut räppipoppia! XD

    VastaaPoista
  4. Leppoisan näköistä kromaattista lurittelua :) Onko tuo niitä orkkanuotteja? T. Huilumies

    VastaaPoista
  5. Nelli, Vera: Haha oon aatellu et soitan tyyliin Nelisilmän ja Redraman Kickstartin!!

    Anonyymi: Yläasteella oli 9 ja lukiossa 8!

    Iskä: Joo kaikkee muuta kun lepposaa..... on orkesterinuotteja niinkun tossa ylempänä lukee!

    VastaaPoista
  6. Jooo, Nelisilmä on huippu! :D:D:D

    VastaaPoista