keskiviikko 19. syyskuuta 2012

Ajatuksia

Oon nähny monissa vaihtariblogeissa kirjotuksia että kumpa joku olis kertonut mulle että miten rankkaa on olla vaihtari. Päätin nyt korjata tätä asiaa ees vähän. Ja samalla laitan vähän kuvia mun kauniista asuinkaupungista (kuvat weheartit.com).



Monet sanoo että vaihtovuosi oli niitten elämän paras vuosi. Ja niin se varmasti munkin kohalla on. Siitä tulee mieleen että on tosi hauskaa kokoajan. Mutta paras vuosi ei tarkota sitä että elämä ois tosi ihanaa vuoden putkeen. Täällä tunteitten ääripäät korostuu. Välillä on niin hauskaa että elämä tuntuu ihan mahtavalta, välillä on niin kamala olo että haluis pitää tauon koko elämästä ja käydä kotona halaamassa kaikkia. Elämän paras vuosi tarkottaa sitä että oppii tosi paljon. Elämästä ja itestään. Ja vaikeuksien kautta oppii parhaiten.

Vaihtarina olo ei todellakaan oo helppoa. Sun täytyy taistella paikkas uudessa maassa. Kukaan ei tuu kysymään sulta että ollaanko kavereita. Kukaan ei jaksa kysellä sulta kysymyksiä vuoden jokaisena päivänä, vaan pitää ite uskaltaa avata suunsa. Pitää olla rohkea. Pitää kokeilla uusia asioita uusien ihmisten keskellä uudella kielellä.


"Koulussa kaikki on tosi kiinnostuneita susta ja saat heti kavereita". Joo ei se näin välttämättä oo. Jotkut ihmiset on tosi kiinnostuneita vaihtareista mutta yhtä paljon on niitä keitä ei jaksais vähempää kiinnostaa. Suuri osa high schooleista Jenkeissä on monen tuhannen oppilaan kouluja missä kukaan ei huomaa jos sinne tulee uus oppilas, koska ihmisiä on vaan niin paljon. Pitää olla oma-alotteinen saadakseen kavereita. Se on oikeesti paljon vaikeempaa kun osaa kuvitella. Suurimmalle osalle meijän koulusta oon vaan pieni valkonen viulistityttö. Et sä oo mikään julkkis tai vip-vieras koulussa. Ei opettajat sano että "sä oot vaihtari ei sun tarvii tehä tätä". Sä teet ihan samat asiat kun muutkin. Mun orkesterinjohtaja huutaa mulle ihan samanlailla kun muillekkin ja teen ens viikolla listauksen kymmenestä yliopistosta Usassa mitkä kiinnostaa mua ja kuvaukset niitten pääaineista. Ei siks että mua kiinnostais tai että menisin yliopistoon Jenkeissä niinkun kaikki muut tekee. Vaan siks että oon yks oppilaista.

Koulu vie myös todella suuren osan ajasta. Ainakin mun kohalla. Mulla ei oo viikonloppusin pahemmin aikaa nähdä kavereita tai tehä mitään erikoista koska teen läksyjä ja soitan. Ei vaihtarivuosi oo mikään tauko koulusta, se on yllättävän paljon koulua. Tänään teki mieli itkeä matikan tunnilla kun en tajunnut kysymyksistä yhtäkään koska en osaa matikan termejä enkuks. Mua autettiin mutta ei kukaan voi olla kokoajan kertomassa mulle että mitä mikäkin tarkottaa.


Pitää tottua siihen että kaikki ei suju niinkun ite haluu. Mulle se on ollut tosi vaikeeta, oon tottunu siihen että saan aina tahtoni läpi. Ihmiset olettaa sun käyttäytyvän niitten kulttuurin mukaan. Haluisin niin paljon jättää vaan läksyt tekemättä ja käyttää sen ajan uusiin ihmisiin tutustumiseen. Mutta en halua että mun hostvanhemmat pettyy muhun ja että mun arvosanat kärsii. 

Vaihtovuosi on muutakin kun se mitä kaikkien järjestöjen mainoksissa lukee. Ne koittaa saada vaan rahaa. Vaihtovuosi on jotain paljon parempaa ja paljon pahempaa. Se on niin mahtava ja ainutkertainen kokemus että mikään raha ei voi korvata sitä. Järjestöä ei voi valita esitteiden perusteella. 


Vaihtovuosi on arkea. Jenkeissä arki kulkee ihan samalla kaavalla kun Suomessakin. Koulu ei oo mitään High School Musicalia (okei mun koulu on vähän). Ihmiset täällä ei oo sen erikoisempia tai täydellisempiä kun Suomessakaan. Täällä oppii arvostamaan sitä kaikkea mitä itellä on ja Suomessa on. Oppii arvostamaan niin paljon sitä kun pystyy sanomaan kaiken mitä haluaa. Sitten kun oon siinä vaiheessa että osaan sanoa kaiken mitä haluun tai sitten kun saan taas puhua suomea niin en tuu ikinä olemaan hiljaa. Oon oppinut arvostamaan puhumaan kykenemistä niin paljon. Ja senkin arvostamisen oon oppinut kokemusten kautta. Ei välttämättä niin positiivisten kokemusten kautta.

Vaihtovuosi on kaikkea mitä ei oo osannut odottaa. Ne ongelmat mitä odotti kohtaavansa onkin niitä pienimpiä ongelmia ja ne asiat mitä pitää itsestäänselvyytenä ei ookkaan välttämättä sitä. Luulin että mulle tulis niin kova koti-ikävä että en pystys syömään tai nukkuman tai mitään. Todellisuudessa en oo ikävöiny kotiin sekuntiakaan ja enkun puhuminen on ollut mulle suurempi ongelma. Ja sen ei pitänyt olla ongelma. On olemassa myös vaihtari-olotila, ainakin mulla. Sellanen olo et tuntuu että kaikki ympärillä elää normaalia elämäänsä ja ite vaan istut 'näkymättömänä' ja seuraat mitä muut tekee ja mietit että kuulutko sittenkään tänne.


Tää teksti saattaa näyttää aika negatiiviselta mutta koska vaihtovuoteen kuuluu myös negatiivisia asioita niin ajattelin kirjottaa tällasen tekstin. Rakastan lukee sellasia vaihtariblogeja missä lukee oikeesti että tänään ei ollut hyvä päivä eikä sellasta hullua hehkutusta siitä miten ihanaa elämä on kokoajan. 

Silti rakastan mun elämää. Mulla on huonoja päiviä paljon ja välillä tuntuu että kukaan ei välitä. Mulla on silti asiat hyvin. Mulla on hauskaa. Tää aika täällä on opettanut mulle paljon jo nyt, enemmän kun mikään koulu. Täällä on niin ihania ihmisiä ketkä jaksaa piristää mua päivästä toiseen. Pienet asiat tekee mut onnelliseks (mutta myös surulliseks). Oon niin ylpee itestäni kun oon niin rohkea että oon uskaltanut tulla tänne. Kaikilla ei siihen rohkeus riittäis.


Ps. Täällä oli tänään tornadovarotus!!!! Oon ihan innoissani näistä kaikista luonnonilmiöistä, en tiiä miks... Kaupunki oli aika sekasin ja koulussa kehotettiin menemään varovasti kotiin ym, tulin koulun ovista pihalle niin ei tuullut enää yhtään. Olin aika pettyny.

8 kommenttia:

  1. Jee, kiva et joku tuo kerranki esille sen, ettei tää oikeesti oo mitää ruusuilla tanssimista! Mut jee onnea kouluun ja nähdään varmaa joskus pian jossai AFS meetissä ;).
    Ja joo mä olin itseasiassa tänää ulkona ku oli se kiva rajuilma, että joo :-DD
    Mut nii, tsemppiä vain! : )

    VastaaPoista
  2. tsemppii sullekki kouluun ja muutenki alkuun!!:) näkyillään varmasti pian!

    hittoku oisin halunnu olla ulkona sillon:D näin vaa orkkaluokan ikkunasta että kaikki puut oli ihan vaakatasossa!

    VastaaPoista
  3. Heii törmäsin sun blogiin ja luin kaikki postaukset kertaistumalta läpi :D Jää seurailee koska vaikuttaa mielenkiintoselta ja ku sul on vähän erilainen tilanne just ku on toi taidekoulu ja sillee :) Miten kauan oot soittanu viuluu? Entä ooksä ajatellu tehdä siitä ikään ku ammatin? :)

    http://america-asmydestination.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Voimahalaus♥ On sulla kuitenkin vähän ikävä kotiin. Ä

    VastaaPoista
  5. Hyvä kirjoitus. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa..:) PP

    VastaaPoista
  6. veera: oi kiva kuulla:) oon soittanu viulua joku 10-11 vuotta, en usko että siitä tulee ammatti, mutta tiiän että soittaminen tulee olemaan tärkeä osa mun elämää tulevaisuudessakin!

    äipzzz: suomi on viimenen paikka missä haluun olla tällä hetkellä, jonkun verran ihmisiä voisin tänne ottaa kyllä.

    iskzzz: joo näin tehään!

    VastaaPoista
  7. Joistakin sun listaamista asioista oon samaa mieltä, joistakin eri.

    Ei opettajat sano että "sä oot vaihtari ei sun tarvii tehä tätä". Sä teet ihan samat asiat kun muutkin. Ei vaihtarivuosi oo mikään tauko koulusta, se on yllättävän paljon koulua. < Mulla tää oli ihan päinvastaista. Mun ei tarvinnu koulussa tehdä paljon mitään, opettajat anto vapautuksia ja nyt ku oon taas Suomessa niin tuntuu, että oon ollu vuoden lomalla.

    Suuri osa high schooleista Jenkeissä on monen tuhannen oppilaan kouluja missä kukaan ei huomaa jos sinne tulee uus oppilas, koska ihmisiä on vaan niin paljon. Pitää olla oma-alotteinen saadakseen kavereita. Et sä oo mikään julkkis tai vip-vieras koulussa. < Tääkin oli päinvastaista, tosin johtuu varmasti koulun koosta, sillä mun koulu oli tosi pieni ja oppilaita oli joku 500. Eli ymmärrän kyllä sun pointin, isossa koulussa on varmaan tosi erilaista, kun taas tuolla pienessä koulussa olo oli just ku julkkiksella.

    Mutta ymmärrän että toi riippuu tosi paljon osavaltiosta, koulusta ja omasta itestään!

    VastaaPoista
  8. Joo tietysti osa noista jutuista riippuu ihan tuurista, yleistin vähän liikaa.... En ees tiiä että kumpi on parempi, se että on tosi paljon kaikkea koulujuttuja vai se että sais vapautuksia. Tää on tällä hetkellä tosi rankkaa mutta ehkä tää lopussa tuntuu palkitsevammalta. Ehkä.

    Ja meijänkin koulussa on vaan 500 oppilasta ja kyllähän monet on musta tosi kiinnostuneita ja tosi ystävällisiä mutta mun pointti on se että kouluun ei kannata mennä sillä odotuksilla että ei ite tarvii tehä mitään sen eteen että sais kavereita ym. ja loppujenlopuks kaikki elää ihan normaalia arkea niin ne ei omista koko elämäänsä sille että ne viihdyttäis vaihtaria. Kyllähän mä erotun meijän koulussa joukosta ihan vaan sillä että oon valkonen ja mulla on vaaleet hiukset. Ja kaikki (ainakin melkeen) tietää että oon vaihtari.

    Sattu vaan olemaan tosi huono päivä ja tuntu että mikään ei onnistu ja että oon huono ihminen niin saatoin liiotella osaa näistä....:D

    VastaaPoista