torstai 2. elokuuta 2012

Hakuprosessi ja sijoitus

Nyt kerron vähän tästä koko vaihtojutusta, että miten tähän asti ollaan päästy. Ja vähän siitä että mihin oon menossa, tää mun sijoitus ei mennyt ehkä ihan sen tavallisimman kaavan mukaan. Tästä tulee varmaan tosi pitkä teksti, koittakaa jaksaa!

Eli, ysiluokan talvella, tammikuussa 2011 eli puoltoista vuotta sitten oltiin lähössä Nyciin lomalle ja etin netistä muistaakseni hyviä hotelleja tai kauppoja tai jotain vastaavaa. Ja eksyin vaihtariblogiin. Luin sen varmaan yhdeltä istumalta ja päätin että lähen vaihtoon. Kaikki kuulosti niin hienolta että aattelin että tää on jotain sellasta mikä on pakko kokea. En ollut ees miettinyt ennen että voisin lähteä vaihtoon, en tuntenut ketään kuka olisi ollut vaihdossa tai muuta, se oli vaan yhtäkkinen päähänpistos. Siinä sitten otin selvää enemmän siitä että mitä vaihtoon lähteminen käytännössä tarkottaa, luin paljon vaihtariblogeja, lähettelin sähköposteja vaihtareitten kanssa ja tutustuin järjestöihin. Joskus huhti-toukokuussa päätin että lähen AFSn kautta, siihen päätökseen oon ollut tosi tyytyväinen.

Kesäkuun eka päivä, peruskoulun ihan vikoina päivinä hain vaihtoon. Kesän kuluessa mun paikka varmistui ja täyttelin siinä papereita ja kävin lääkärissä ja sain jo vähän ensituntumaa tähän kaikkeen säätämiseen. 

Loppusyksyn oli tosi hiljasta vaihtaririntamalla, otin lähinnä vaan rokotuksia. Maaliskuussa alko tapahtumaan, kun sain järjestöltä viestin että he haluaa mun rokotustietoja ja että mun pitää käydä keuhkoröntgenissä, eli toisinsanoen mulla on koulu Jenkeissä. Yhden rankan koulupäivän jälkeen menin sitten mäkkiin kaverin kanssa, kun AFSltä soitettiin että Washington D.Cssä olis sellanen taidekoulu mihin voisin hakea. Soitan siis viulua, ja tottakai päätin hakea tuohon kouluun. Jouduin näkemään vaivaa myös ton kouluunhakemisen suhteen jonkun verran, mutta ilmeisesti mun soittotaidot oli riittävät tai mun tunteellinen kirje tehosi, sillä mut hyväksyttiin sinne kouluun sisään! Mulle ilmotettiin että he alkaa etsimään mulle perhettä.


Siinä sitten aika kulu, kesäloma alko ja viisuminhakua ja muuta oli siinä ohjelmassa! Noin 2-3 viikkoa sitten olin Saksassa riparilla, kun sain alustavan tiedon perheestä. Olin jo varautunut siihen että mun lähtö siirtyy, koska tilanne oli ollu jo 3 kuukautta se että koulu on mutta perhettä ei, ja olo oli ehkä maailman helpottunein kun sain kuulla että mulla on perhe! Kaikkialla aina sanotaan että perhetiedot tulee sillon kun niitä vähiten odottaa, mun kohalla tää ei tosiaan pitänyt paikkaansa, siitä asti kun koulu varmistui niin päivitin vähintään 5 min välein sähköpostia (puhelimella) ja sain aina hullun sydänkohtauksen kun puhelin tärähti vähänkin. 

Viralliset perhetiedot tuli reilu 2 viikkoa sitten, ja nyt kerron vähän tästä perheestä (voin kertoa koulusta lisää jos jollain on jotain kysymyksiä, teen varmaan siitä oman postauksen kunhan oon käyny sitä koulua jonkun aikaa). Eli, perhe asuu Washington D.Cssä, mikä ei ollut mikään yllätys koska koulukin on siellä. Washington D.C on aika pieni alue, ja se ei kuulu mihinkään osavaltioon, vaan on Marylandin ja Virginian "välissä". Itse tulen asumaan ihan Virginian rajalla. Ja oon erityisen iloinen että pääsen just tohon kaupunkiin, koska se on pääkaupunki ja esim. marraskuussa on presidentinvaalit jolloin toi paikka on suunnilleen maailman keskipiste! Ja muutenkin ihan kivaa vaihtelua Hämeenlinnalle päästä asumaan tollaselle alueelle missä asuu miljoonia ihmisiä. 

Perheseen kuuluu hostisä, -äiti, -sisko ja -veli ja 10-vuotias labradorinnoutaja! Hostsisko on mua vuoden nuorempi, ja soittaa samassa koulussa viulua kun mä, mikä on mun mielestä ihan mahtavaa! Hostveli on muualla opiskelemassa eikä siis tavallaan asu kotona, mutta ilmeisesti tulee välillä käymään. Perhe vaikuttaa tosi mukavalta, he on musikaalisia (hostisä soittaa kontrabassoa ja hostveli pianoa) kuten itsekin olen ja just täydellinen perhe mulle! Hostäidin kanssa oon lähetellyt pari sähköpostia ja hostsiskon kanssa oon jutellut Facebookissa jonkun verran. Kiinnostuksenkohteiksi olivat listanneet musiikin lisäksi ainakin kokkaamisen ja lenkkeilyn. Ja mitäs muuta. Tuun saamaan oman huoneen mikä on hostveljen 'entinen' huone. Ja koulu on kuulema tosi helppoa, mulla on joka päivä koulua puoli yheksästä viiteen, puol yhteen asti normaaleja kouluaineita ja sitten taideaineita loppupäivän. Noista normaaliaineista ei tule kuulemma suunnilleen ikinä läksyä, mikä kyllä kelpaa mulle, ehkä jaksan sitten taas lukiossa paremmin kun tuun takasin!

Ja nyt mennään siinä vaiheessa että ensi torstaina lähtee lento New Yorkkiin, mulla on viulun kuljettamisen suhteen vähän ongelmia kun se saa olla mun ainut käsimatkatavara, mutta kunhan selviän perille asti! Oon vieläkin ihan yhtä innoissani kun sillon kun sain idean lähteä vaihtoon, en kadu mitään päätöstä ollenkaan ja kaikki vaikuttaa niin täydelliseltä että mua ei pelota tai jännitä yhtään.


//edit: Tän tekstin kirjotin eilen, sain just tietää että ensimmäisen viikon asun welcome-perheessä, koska mun omalla hostperheellä on jotain muuta sillon. Ekan viikon asun siis perheessä, jossa on äiti, isä, kaks poikaa (95 ja 89 syntyneet), kissa ja koira. Facebookista päättelin että tää vanhempi poika on ihan oletettavastikin jossain muualla opiskelemassa, ja nuorempi on ilmeisesti nyt Suomessa Tampereella vaihdossa, saman järjestön kautta kun mäkin ja se käy Jenkeissä sitä koulua mihin mä meen. Haha oon aika sekasin tästä jutusta tällä hetkellä kun en oikeen tiedä että mitä täällä tapahtuu ja toi tieto tuli niin yhtäkkiä! Mutta näillä mennään, lisää juttua tästä vielä myöhemmin:)

Tässä oli nyt vähän selitystä tähänasti tapahtuneesta, jos joku haluaa tietää enemmän jostain niin vastaan mielelläni kysymyksiin! Ja lisätietoa toki tulee seuraavissakin postauksissa. Koitan tehä vähän kivempia postauksia tästä lähtien, eli kuvia ja muuta on luvassa, tässä oli vaan tällasta informaatiota!

5 kommenttia:

  1. uuu, kuulostaa nii jänskältä! :D mä luen täällä sitte iha intona sun jokaisen postauksen :D hauskaa matkaa!! :)

    VastaaPoista
  2. hahah no hyvä tietää että ainakin joku tätä käy lukemassa;D ja kiitoksia!

    VastaaPoista
  3. huippu juttu tää vaihtariblogi ! miks valitsit afs

    VastaaPoista
  4. Heippa, aina yhtä huippua törmätä muihin jenkkivaihtareihin! Olen siis itsekkin lähdössä sinne vaihtoon, mutta sen tarkempia tietoja mulla ei siitä vielä olekkaan :D Mut hei kiva kuulla että sulla on jo koulu ja perhe, vieläpä niin huipussa paikassa! Washington DC vaikuttaa tosi kivalta :)

    Jään seurailemaan mielenkiinnolla!

    VastaaPoista
  5. anonyymi: Olin ensin lähdössä toisen järjestön kautta, mutta sain yhdeltä vaihtarilta sen verran huonoa palautetta siitä järjestöstä, ja hän suositteli hakemaan esim Afsn tai Yfun kautta. Olin lukenu muutenkin Afstä melkeen pelkkää hyvää ja tosi moni sano että se on paras ja luotettavin järjestö. Afsn toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen eli kaikki rahat menee sen toiminnan pyörittämiseen, ja perheille ei makseta, eli kaikki on mukana ihan mielenkiinnosta. Halvempiakin järjestöjä on mutta Afs on kyllä ollut tähän mennessä tosi hyvä järjestö, ne oikeesti välittää vaihtareistaan!

    Milla: Jep, itekkin luen tosi mielenkiinnolla muitten juttuja! Olin ihan varma että pääsen lähtee vasta tyyliin lokakuussa kun perhettä ei kuulunu:D ja joo oon kanssa tosi innoissani tosta kaupungista ja kaikesta! Oon tässä jo kanssa lueskellu sun blogia jonkun aikaa, eli sitä tuun seurailemaan myös:)

    VastaaPoista