keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Arizona part 2

Nyt toisen (ja viimeisen) Arizona-postauksen vuoro! Mulla ei oo ihan niin paljon kuvia näiltä matkan viimesiltä päiviltä kun laiskistuin vähän ton kuvaamisen suhteen.. Jatketaan siitä mihin jäätiin:

Keskiviikko 2.1

Keskiviikkona lähettiin Grand Canyonilta pois, oltiin siellä siis kolme päivää, tai oikeestaan kaks. Grand Canyonilla ei loppujenlopuks oo kauheesti tekemistä, yleensä ihmiset menee hiking (=vaeltamaan?) sinne, mutta nyt talvella se on vaarallista kun on paljon jäätä ja lunta. Tuolla oli myös vaan muutama ravintola ja ruoka ei ollu mitään kauheen hyvää. Mutta ite kanjoni on kyllä tosi upee, se ei näytä yhtä hienolta kuvissa että jos ikinä tulee vaan mahollisuus niin käykää siellä! Ja tuolla oli muuten tosi paljon japanilaisia. Ja niistä oikeen kukaan ei puhunu enkkua niin mulla meni aina aamupalan jonottamisessa yli puol tuntia kun ne lagas siinä eessä..

Mutta joo lähettiin ajelemaan vähän etelämpään Flagstaffiin, ajettiin Grand Canyonin South Rimiä pitkin siinä aika kauan ja pysähdyttiin muutamalle näköalatasanteelle ottamaan kuvia. Lisäks pysähyttiin muutamassa sellasessa pienessä kaupassa mitä suurimmaksosaks intiaanit pitää. Mentiin myös muutaman intiaanikaupungin ohi (tai nää sanoo native american niin en tiiä miten toi pitäis suomentaa mutta sama tarkotus kuitenkin) ja ne on tosi köyhiä kaupunkeja, ihmiset elää pienissä taloissa ja niistä näkee ettei oo elintaso kauheen korkeella. Ajettiin keskellä autiomaata tosi kauan ja meillä ei ollu yhtään ruokaa kun oletettiin että välillä ois huoltoasemia mutta eipäs ollutkaan.. Mentiin johonkin National Parkiin, siellä oli monta erilaista paikkaa sellasen ajoreitin varrella missä ihmiset oli eläny joskus millonlie 1000 vuotta sitten ja sit oli myös museo missä kerrottiin että miten ne eli. Mua heikotti tosi paljon koska oltiin vieläkin vuoristossa ja ei ollu ruokaa..

Lähempänä Flagstaffia pysähdyttiin yhelle huoltoasemalle, syötiin ton matkan aikana sellasissa ravintoloissa mitä joku oli suositellu tai mitkä oli saanu netissä hyvät arvostelut, toi oli varmaan ainut paikka mikä valittiin ihan randomilla ja se ruoka oli varmaan parasta koko matkalla (tai sit olin vaan tosi nälkänen..)! Ajettiin Route 66ä pitkin perille Flagstaffiin mikä on ehkä Hämeenlinnan kokonen kaupunki. Meijän hotelli oli tosi mielenkiintonen, oudoin hotelli missä oltiin, hotellihuoneet oli _tosi_ oudosti sisustettu ja koko paikka oli tosi outo. Muutenkin toi koko kaupunki oli outo, kaikki oli hippejä siellä ja kaikki vaatekaupat mitä siellä oli oli täynnä hippivaatteita ja ravintolat oli täynnä kasvisruokaa ja kaikki ihmiset oli tosi outoja.

Illalla mentiin observatorioon, olin siitä tosi innoissani koska tykkään katella tähtiä. Jonotettiin sellasessa 10 asteen pakkasessa sellaseen pieneen rakennukseen sisälle missä oli sellanen tosi iso kaukoputki ja meille sanottiin että saatais nähä Jupiter sen kautta. No joo siinä jonotettiin puol tuntia ja vihdoin ku pääsin kattoo siitä kaukoputkesta nii siinä näky sellanen tosi sumee valkonen piste ja se oli siinä.... Mentiin sitten vielä jonkun museonäyttelyn kautta ja lähettiin takas hotellille.

Torstai 3.1

Aamulla mentiin (hippi)kahvilaan syömään aamupalaa ja sit käveltiin vähän aikaa kaupoissa ympäriinsä ja sitten päätettiin että tää kaupunki on nähty ja haettiin lounaaks sandwichit ja alettiin ajamaan.

Pysähdyttiin Montezuma Castle National Monumentilla, jotkut ihmiset oli rakentanu kallion seinään talon joku tuhat vuotta sitten. Siellä vieraskirjassa luki et kolme suomalaista oli käyny siellä edellisenä päivänä ja olin ihan innoissaan siitä koska se oli tosi pieni paikka ja ihan keskellä ei-mitään ja siellä ei kauheesti ihmisiä käy! Nyt mentiin jonkun verran etelämpään päin Prescott -nimiseen kaupunkiin. Mentiin sinne sellaseen aika hienoon hotelliin, kun mentiin sinne aulaan niin siinä aulassa takan eessä oli pappi ja sit hääpari ja ne oli menossa naimisiin siinä keskellä hotellin aulaa?? Se oli vähän outoa..

Vähän myöhemmin mentiin kiertelemään siihen lähelle kauppoihin, käytiin sellasella kirpparilla missä oli tosi tarkat säännöt että alle 18-vuotiaat ei saa mennä sinne kauppaan ilman aikuista ja pitää kiertää koko ajan aikuisen kanssa, ne alko monta kertaa valittaa meille kun mom ja dad ei ollu ihan meijän vieressä koska ne pelkäs että me varastetaan jotain.. Illalla syötiin yhessä tosi hyvässä ravintolassa ihanaa ruokaa, varsinkin mun jälkkäri oli ihan parasta ruokaa mitä oon ikinä syöny!

Perjantai 4.1

Lähettiin vihdoin pois vuoristoalueelta tai ainakin melkeen. Ajettiin monta tuntia vuoristossa ja mentiin Wickenburgiin. Siellä mentiin museoon mikä kerto intiaaneista ja cowboysta ja siellä oli paljon tauluja. Sitten mentiin syömään yhteen ravintolaan, söin pepperonipitsan (en oo varmaa syöny täällä mitään muuta pitsaa kun pepperoni..) ja siellä oli jotain tosi vanhoja miehiä soittamassa musaa. Ne kyseli ihmisiltä että missä ne on, eka sanottiin vaan DC mut sit britit viereisessä pöydässä alko leijuu sillä että ne on tosi kaukaa nii sit huudettiin et on täällä yks Suomestakin ja minä voitin!!

Toi kaupunki oli aika paljon sellanen "villi länsi" -kaupunki et se oli lähimpänä siitä mitä näkee tyyliin jossain leffoissa ja se oli kyl tosi erilainen ja cool kun noi muut kaupungit missä oltiin. Käveltiin vielä siinä ympäriinsä ja sit mentiin takas autolle. Meijän piti mennä johonkin ihme puistojuttuun ja kattoo jotain jokea mut siinä joessa ei ollu ees vettä niin päätettiin että ehkä ei. Ajettiin etelään päin ja alko taas näkyy kaktuksia<3 Matkalla pysähdyttiin sellasessa kukkapuutarhassa, oli tosi kiva päästä ottaa kuvia!! Ja tässä muutama kuva sieltä:

Ajettiin ihan Phoenixin viereen Scottsdaleen, siellä mentiin aika uuteen hotelliin ja se oli tosi hieno, meillä oli siellä iHome eli siis kaiutin mihin sai puhelimen kiinni nii pidettiin sellanen pienimuotonen dance party siinä Julian kanssa.. Illaks mentiin syömään johonkin ravintolaan missä ne koitti olla tosi cool ja siellä oli tosi paljon ihmisiä pienessä tilassa ja niitten ruokalista oli tosi outo ja ruoka ei kyl ollu kauheen hyvää niin lähettiin sieltä heti pois kun oltiin syöty. Aiottiin mennä hotellille hot tubiin mutta niillä ei ollukkaan sellasta niin mentiinkin vaan nukkumaan.

Lauantai 5.1

Lauantai oli kotiinmenopäivä. Aamulla herättiin ihan hyvissä ajoin koska mentiin sellaseen arkkitehtikouluun tutustumaan Phoenixin lähelle. En oikeen tienny että mikä tää juttu on niin en ollu kauheen innoissani mutta se osottautu yheks mielenkiintosimmaks jutuks koko matkalla! Mentiin siis Frank Lloyd Wright -arkkitehtikoululle, ton koulun perustaja oli kuulusa arkkitehti ja toi koulu on aika erikoinen,
sinne otetaan 30 ihmistä vuodessa opiskelemaan ja siellä saa pysyä ihan niin kauan kun haluaa ja
ekat 3 vuotta niitten oppilaitten pitää nukkua teltoissa pihalla. Meijän oppaana oli mies kuka oli käyny
tota koulua parikymmentä vuotta sitten. Kierreltiin siellä ympäri sitä rakennusta ja kaikki jutut mitä
siellä oli oli niin järjestelmällisesti tehty ja sitä on tosi vaikee selittää mutta kaikki oli ihan viimesen
päälle tehty ja kaikkeen oli joku syy että miks se oli tehty niinkun oli tehty, sellasia asioita mitä
ihmiset tekee huomaamattaan niin nekin oli otettu huomioon. Kamalan sekava selitys:D

Lähettiin sieltä ajelemaan lentokentälle päin ja ettii lounasta, joku oli suositellu sellasta meksikolaista
ruokapaikkaa, se oli tosi ränsistyny mutta siellä oli ihan hulluna ihmisiä (ränsistyneellä tarkotan sitä
että Suomessa ne ei varmaan ees sais ees lupaa pitää sitä ravintolaa). Siellä oli kyllä tosi hyvää ruokaa.
Vietiin auto takas vuokraamolle (se pelkkä autojenvuokrausrakennus oli varmaan isompi kun Helsinki-Vantaan
lentokenttä) ja mentiin lentokentälle. Siinä en tehny mitään lentokentällä ja lentokin meni chillaillessa,
katottiin vaan leffaa. Musta oli tosi siistiä nähä DC lentokoneen ikkunasta kun noi koneet menee
tosta Downtownin yltä niin näin kaikki nähtävyydet ja koko kaupungin valot:) Tulin kotiin ja katoin
ekan Putous-jakson.

Sunnuntai meni sit siinä läksyjä tehdessä ja tosiaan viime viikon olin tosi väsyny koska aikaero ja
yleinen loman jälkeinen väsymys paino päälle. Mutta oli tosi kiva joululoma, paljon kivempi kun
ootin ja haluisin mennä takas loman alkuun.. Tuun kyllä käymään vielä tuolla länsiosassa
myöhemminkin ja suosittelen kaikille! Varsinkin Grand Canyon on tosi upee!